onsdag 23. april 2014

Måleverktøyet Google Analytics

Det er årsaker til at en bedrift bruker ressurser på å ta i bruk sosiale medier. Man ønsker å oppnå noe, om det er høyere salgstall, bedre omdømme, eller annet. Disse målene bør være forankret i en strategiDet er da viktig å kunne vise til om man har oppnådd de målene man har satt seg for å kunne vite om investeringene har vært brukt godt, eller om man må gjøre noe annerledes.

Man trenger da et godt verktøy for å kunne måle bruken og nytten av bedriftens sosiale nettverk. Det finnes mange slike verktøy, og jeg tar nå for meg et av disse, Google Analytics.



Kort om Google Analytics

Google Analytics er et gratis analyseverktøy på Googles platform hvor man kan knytte opp ulike web-kilder som man ønsker å måle på en grei måte. 

Google Analytics er et kraftig verktøy med mange muligheter for å måle aktivitetene på dine nettsider. Det har både ferdig innebygde analyse-oppsett og muligheter for egne tilpasninger. Jeg knyttet opp min egen blogg for noen dager siden for å bli kjent med verktøyet, og det begynner å tikke inn ulike resultater som kan benyttes for rapportering. Jeg har sett at man har mulighet til å gjøre analyser på svært mange ulike områder. Her på oversiktspanelet kan man se noen av disse:


Hovedkategorier


  • Observasjon og overvåking
  • Sanntid
  • Målgruppe
  • Trafikk
  • Adferd
  • Konverteringer



Observasjon og overvåking
Her har man automatiske og tilpassede varsler dersom det er endringer i bruksmønster, for eksempel om man får mange flere eller færre besøkende i løpet av et gitt tidsrom. Man kan eksempelvis sette opp at man ønsker å få sendt varsel på epost for helt spesifikke endringer.



Sanntid
Her kan man overvåke aktiviteter på de tilkoplede nettsidene i øyeblikket. Hvor mange brukere er inne akkurat nå, hvor i verden sitter de, osv. 



Målgruppe
Det man kan få oversikten over her er informasjon om personene som har vært inne, slik som alder, kjønn, hvilke interesser de har, hvor er de geografisk, hvor ofte er de inne og hvilke aktiviteter forestar de seg. Man får også informasjon om hvilke verktøy de bruker, som nettverksleser, hvilken type enhet logger de på med.



Trafikk
Denne delen av programmet er veldig nyttig. Her får man detaljert informasjon om hvorfor og hvor fra personer besøker dine sider. Man kan linke opp informasjon mot spesifikke kampanjer man kjører, mot spesifikke søkeord og mye annet. Hvor starter man fra? Er det fra epost, fra sosiale medier, og i tilfelle hvilke, er det fra blogg eller andre steder. Hva gjør de på sidene, hvilke knapper klikkes det mest på, osv. 
Informasjonen kan også via rapporter knyttes direkte opp mot inntjening. 



Adferd
Her ser man detaljer om alle de tilknyttede sidene, hvor mange har logget inn, hvor lenge er de inne om gangen, hvilken side starter og slutter de på, har de foretatt seg noe, hvilke aktiviteter skjer hyppigst, og mye mer. Man kan også se på innlastingstid for de ulike nettsidene for å se om det er noe problemer med hastighet.



AdSense
Dette verktøyet kan brukes for å vise spesifikke annonser på nettsidene tilpasset brukeren som er inne.



Konverteringer
Dette bildet er hentet fra nettet og ikke min egen konto.
Dette er en svært viktig del at analyseverktøyet. Her kan man definere spesifikke mål for bedriften og rapportere mot disse om man faktisk oppnår de økonomiske (eller andre) resultater man ønsker. Det er et for ekempel et eget område for måling mot netthandel, men det er mange andre muligheter for å sette opp helt spesifikke mål å beregne resultater ut fra.






I tillegg til disse hovedkategoriene har man hovedpanel som man kan tilpasse med de enkelte moduler man ønsker å vise. Man kan også opprette snarveier til de modulene man bruker mest.



Mine observasjoner

Etter en kort egen gjennomgang både av oppsett og bruk av Google Analytics syns jeg dette er et enkelt, oversiktlig og sterkt verktøy for måling. Det er rimelig lett å sette opp, spesielt var det enkelt å knytte opp min Google blogg, da jeg kun behøvde å knytte opp den tildelte id'en et sted på bloggen, og jeg fikk øyeblikkelig data fra alle underliggende sider.
Det er gode beskrivelser på de ulike modulene og skjermbildene, inkludert korte videoer med forklaringer. Det eneste jeg har å utsette er at det er kanskje noe tungvindt å finne ut hvordan man oppretter et mål, det kunne være lettere tilgjengelig. Ellers er det svært bra.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar