fredag 25. april 2014

Hvorfor og hva skal virksomheter måle i sosiale medier?

Avkastning på investering - ROI

Når en virksomhet har kommet igang med bruk av sosiale medier og ser at folk både liker, deler, kommenterer og retweeter, så er selvfølgelig det moro å følge med på. Men dette er ikke nok for ledelsen i bedriften. 

I enhver sammenheng der man har investert ressurser, er målet med det å gjøre inntjening på den investeringen. Dette gjelder også i forbindelse med bruken av sosiale medier på samme måte som en salgskampanje, innkjøp av nytt utstyr, nyansettelser eller hva det måtte være. Man ønsker avkastning på investert kapital, eller ROI (Return on Investment).

Å måle ROI er bevis på om bruken av sosiale medier fungerer.




Strategi for måling

Hvordan gjør man så om bruk av sosiale medier til ren økonomisk inntjening? Dette er de fleste eksperter på området enige i at er vanskelig, men likevel ikke umulig. Ståle Lindblad sier at klarer man å måle 80% riktig er dette bra. Det er uansett bedre enn å ikke måle i det hele tatt.

Måling av bruk av sosiale medier bør for enhver virksomhet være en del av strategien. Her skal det beskrives både mål for hvorfor man tar i bruk sosiale medier og hvordan man skal måle resultater.

Social Media Examiner kommer med 5 konkrete tips for ROI målestrategi i sosiale medier:
  • Beskriv mål og hva man ønsker å oppnå
  • Velg riktige platformer
  • Følg opp kampanjer
  • Rapporter resultatene
  • Gå gjennom resultatene og revurder målene om nødvendig

Social Media Examiner har også snakket med 25 ulike markedsføringseksperter som kommer med tips på hvordan man kan måle ROI. Foruten det viktige punktet som går på å først sette opp målene, sier de blant annet:

  • Bruk KPI Key Performance Indicators, mål det som du skal levere
  • Finn det riktige måleverktøyet
  • Mål de langvarige ettervirkningene


Det er viktig å ha riktig fokus. Virksomheters leveranser er svært ulike, og måling av resultater vil derfor også variere. Hva er din bedrifts hovedmål? Hva gir virksomheten faktiske verdier? Hva gjør bruken av sosiale medier for akkurat deg? Nøkkel blir:


Start med målet

Beskriv hvordan resultatet skal måles

Følg opp resultatene og juster om nødvendig





Hva skal man måle?

Driver man med nettsalg, kan man enkelt måle inntektene man får på nettsidene. Men det er ikke alle virksomheter som driver med direkte salg. Hva skal man da måle?

La oss først klassifisere typer mål. Ståle Lindblad viser til følgende modell med 5 ulike nivåer:



Han sier følgende:
"Et reelt forretningsmål bør være på nivå 4 eller 5. Nivåene 1 til 3 egner seg kun som delmål eller indikatorer. Det er bedre å måle 80% riktig på nivå 5 enn å måle 100% riktig på nivå 1. Det er på nivåene 4 og 5 at du får forankring og ressurser."

De fleste som har diskutert dette temaet som jeg har funnet, er enig i dette at man bør nærme seg nivå 4 eller 5 for å få reelle verdimålinger.


Hubspot kommer med 5 konkrete beregninger for å måle ROI i sosiale medier:

  • Måle sosiale nettverk både på tvers og hver for seg
  • Måle besøk-til-interaksjon-konverteringen
  • Måle interaksjon-til-transaksjon-konverteringen (hvor mange blir kunder)
  • Rangere interaksjoner, monitorere transaksjons-syklusen (Hvor lang tid fra interaksjon til kunde)
  • Måle adferd på trafikken


Leftbrain har lagt ut en ferdigtygd liste stappfull  med enkle punkter for maksimering av bruk og måling av ROI i sosiale medier. Spesielt interessant er de tipsene som går på å optimalisere det de kaller 
call-to-action, altså prosessen som går på å få potensielle kunder til å bli faktiske kunder, og målinger av denne prosessen: 

Liste over hvilke målinger du må foreta for å måle engasjementet:
  • Unike besøk
  • Besøkende som kommer tilbake
  • Hvor lenge de oppholder seg på siden
  • Hvor mange som trykker på linker
  • Antall registreringer
  • Antall konverteringer
Liste over hvilke målinger du må foreta ift. leads/salg:
  • Antall registreringer
  • Antall leads
  • Antall kvalifiserte leads
  • Antall avtaler
  • Antall tilbud du har lagt frem
  • Antall salg
  • Markedsandel
  • Verdi av et salg
  • Gjennomsnittlig fortjeneste per salg
  • Kostnad av deltakelse i sosiale medier


Hvordan skal man måle?

Det finnes en rekke måleverktøy som kan brukes for å måle bruk av sosiale medier. Jeg har selv testet ut Google Analytics, som er et gratis verktøy. Dette har mange muligheter for måling. Men man må først og fremst sjekke om man finner et eller flere verktøy som passer for å analysere de resultatene man har satt opp at man skal måle.



Her er noen referanser til gode sider hos Razor Social som beskriver en del slike verktøy:




Konklusjon

Måling av virksomhetens bruk av sosiale medier er viktig. 
ROI er nøkkelen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar