torsdag 17. april 2014

Webressurser for måling i sosiale medier

I forberedelsesprosessen til neste tema innen Sosiale Medier, som er "måling", har jeg nå brukt litt tid på å utforske hvordan jeg kan bruke og utvide mitt PLN (Private lærings-nettverk) for å lete opp gode ressurser. 



LinkedIn


Jeg har hatt LinkedIn-konto en stund, men har ikke egentlig brukt den så veldig aktivt. Jeg har nå lagt meg til i flere grupper, bl.a. "Sosiale medier" som er aktuelt i denne sammenhengen. Dette er en diskusjonsgruppe for bruk av sosiale medier i kommunikasjon og markedsføring.

I LinkedIn kan du foruten følge grupper, søke på tema på tvers eller innenfor spesifikke grupper.



Jeg fant her linker til flere interessante blogg-innlegg jeg kommer til å bruke i den videre studien innen måling. 

I gruppen "Sosiale medier" er Ståle Lindblad en svært aktiv Bidragsyter, og han har bl.a. skrevet innlegget Målbare resultater i sosiale medier som blir en mine kilder fra LinkedIn for det videre arbeidet.







Feedly


RSS-leseren Feedly har jeg nylig startet å bruke for både studiene og i andre sammenhenger. Jeg har skrevet et kort innlegg om RSS og Feedly i denne bloggen. 






I Feedly kan du søke på spesielle temaer enten innenfor alle dine feeds, en spesifikk kategori du har satt opp, eller du kan lete på hele nettet og oppdage nye RSS feeds som du kan legge til.


Jeg fikk  bl.a. opp en artikkel i mine feeds fra Social Media Examiner med overskrift How to Measure Social Media ROI, som jeg fant nyttig.







Twitter

Den tredje kanalen i min PLN som jeg har benyttet for å lete frem stoff er Twitter. Her er det uendelig med ressurser å velge fra. 

På Twitter kan du selvfølgelig gjøre søk på helt spesifikke tema. Ved å gjøre det fikk jeg mange treff, bl.a. en egen konto  ved navn @MeasuringSM som jeg skal lette litt nærmere i.



Jeg fant også en artikkel direkte i min strøm innenfor min egen følge-liste "Sosiale Medier", en artikkel i Huffington Post skrevet av Kim Garst, Social Media Measurement and the Only Metric That Matters.









Da er jeg klar for mitt videre arbeid, og forhåpentligvis er dette litt nyttig også for andre som er på jakt etter kilder innenfor spesifikke temaer der ute in web-jungelen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar