lørdag 29. mars 2014

Det å kommentere




Etter å ha studert bruken av Twitter og blogg i en periode, både eget bruk og andres, og har hatt flere innlegg om Twitter på blogg, skal jeg nå kort oppsummere litt om blogg-innlegg på Twitter....



Spre budskapet

Når man oppretter en blogg er poenget å få budskapet sitt ut der. Det er ikke en dagbok man skriver, man ønsker at andre skal lese og helst gi tilbakemelding på det man har skrevet. Dette gjelder om det er rosa,  grønn eller blå blogg.

Når man først er ute og blogger, er man gjerne ofte tilgjengelig på flere medier også. Så hvorfor ikke bruke de mediene til å spre budskapet?

Hvorfor linke blogg-innlegg på Twitter eller Facebook? Jo, man når veldig mange på denne måten. Når man starter en blogg så man man ut og skaffe seg lesere. Da kan det være greit å spre ut sine linker der man når mest folk.

For at man skal få mest mulig oppmerksomhet rundt sitt blogginnlegg bør man bruke den korte plassen man har på Twitter til å skrive en artig og fengende tekst sammen med linken.
I tillegg, for å treffe spesifikke publikum er hashtags suverent til dette formålet, for du kan da skreddersy ditt publikum og treffe flere som faktisk har interesse for temaet du har skrevet om.





Et eksempel er #SoMe, som benyttes av veldig mange i Norge som twitrer om sosiale medier. Se eksemplet over.

Er du interesser i interiør, kan #interiordesign gi deg linker til mange blogger innen det temaet.

Etterhvert når man har blogget en stund har man gjerne opparbeidet seg faste følgere, og spredningen går litt mer av seg selv, da følgerne også gjerne sprer gode innlegg videre.




Kommentering

Skal man så kommentere på Twitter-meldingen om blogg-innlegget, eller i selve bloggen?


Fordeler med å kommentere på Twitter:

  • Kommentaren blir sett av flere.
  • Din kommentar på Twitter kan øke sjansen for at flere leser bloggen.


Fordeler med å kommentere i bloggen:

  • Kommentarene vil alltid være tilgjengelige sammen med innlegget den tilhører.
  • Andre vil enklere kunne lese kommentaren i ettertid. Twitter-kommentaren vil lettere forsvinne ut i intet etter kort tid.


Forkjellen på de to måtene å kommentere på er da i hovedsak at en Twitterkommentar vil bli sett av mange i et kortere tidsrom, mens en kommentar i bloggen blir ikke publisert til så mange, men er tilgjengelig for lesere av bloggen over tid.




Så hva er å foretrekke? Det kan gjerne variere litt etter hvilket tema man tar opp, om det er et kort og svært dagsaktuelt tema eller et større, tyngre tema, men jeg tror at bloggere helst ønsker den evigvarende kommentaren knyttet til bloggen. Den blir liggende mer i den rette sammenhengen. Og får man en dialog gående med flere lesere, tror jeg det treffer bloggeren mer personlig enn ute på det store Twitter-torget.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar