Kim Garst, entrepenør, konsulent og prisvinnende blogger innen området Sosiale medier sier: "Ikke heng bakpå, men kom igang nå!":
Men hvorfor trenger vi en strategi?
Vel, det kan være fort gjort å gå seg vill og trø i salater om man ikke har satt seg nok inn i denne nye måten å kommunisere med forbrukerne på.
Forbrukerne har en annen rolle nå. Det er de som sprer budskapet, det glade eller det ikke fullt så glade. Egne erfaringer, rykter, fakta, sarkasme og ironi... i full offentlighet.
De ansatte har også en ny rolle. Alle er mulige representanter for bedriften, og da er det viktig å ha retningslinjer. Hvordan ter man seg? Hva svarer man på? hvordan svarer man?
På Twitter kan man finne egne kontoer som samler "Twitter-tabber". |
Måten man markedsfører seg på er helt annerledes. Man kommer ned på et personlig plan, har samtaler med sine kunder eller potensielle kunder. Ekte og nært. Det fungerer dårlig å bruke tradisjonelle markedsføringsmetoder. Som Otto Backer Solberg sier, man pøser ikke ut informasjonen innenfra og ut til massen lenger, man prøver å nå enkeltmenneskene.
Så er det hver enkelt menneske som deler videre. Hemmeligheten ligger i å få de enkelte leserne til å dele ditt budskap, selvfølgelig helst med et positivt fortegn. Spille på følelser er en måte å få det til på, sier Mats Ekran med en link til en artikkel som tar for seg temaet nett-hit.
Reaksjoner kommer raskt om man ikke opptrer ekte, også om man prøver å selge et dårlig produkt. Manisha Sharma kommer her med råd til et firma angående deres produkt, mens Jennifer Bennett sier med utropstegn: Hvorfor ikke bruke ditt publikum på sosiale medier til å teste ideene før du i det hele tatt produserer dem?
Hva bør en god strategi inneholde?
I hovedrekk bør en strategi inneholde følgende:
- Målsetning - Hva ønsker man konkret å oppnå
- Få forståelse av mediet og publikumet - Hvem er i din målgruppe
- Plan for innhold - tydelighet, ha en rød tråd, hva er spesielt med din bedrift
- Medier og plattform - Hvilke skal man satse på i starten og hvor går man videre
- Gi tilbake - Hva kan du gi leserne slik at de føler det er verdt tiden (og pengene) deres
- Måling - Ha verktøy for monitorering og endre strategi etter resultatene om nødvendig
- Ansvar - Hvem svarer på hva, hvordan og når
- Håndtering av krisesituasjoner i sosiale medier om nødvendig
Brittany Berger, Content Coordinator hos eZanga.com som spesialiserer seg innen annonsering på nett, kommer med følgende 6 gode begynner-råd for bedrifter som ønsker å komme i gang med bruk av sosiale medier:
- Start med de mest brukte mediene som f.eks. Facebook og Twitter
- Undersøk etterhvert mindre kjente nettverk, din stemme kan bli bedre hørt i mindre rom
- Sett hovedfokus på kvalitet av innhold. Hvert ord på Twitter og hver piksel på Pinterest teller. Bruk din erfaring for gode råd og interessant informasjon kun.
- Bruk verktøy for å monitorere din innsats på sosiale medier, se hva som virker.
- Gjør noe med resultatene av monitoreringen. Endre strategi der det trengs, raskt.
- Svar alltid på kommentarer, både positive og ikke minst negative. Følg regelen om at kunden har alltid rett.
Å ha suksess med strategi for sosiale medier tar ressurser, så vær godt forberedt!
For de bedrifter som etterhvert får erfaring og kanskje ansetter spesialister på området Salg i sosiale medier, retweeter Brittany Berger følgende enkle råd:
Har man en godt implementert strategi og omfavner nytenkning så kan man oppnå mye, og kanskje til og med spare penger. Hva med Tide som lot være å annonsere under Super Bowl, verdens kanskje dyreste annonseplass, og i stedet kastet seg på Twitter i reklamepausene. Smart? Ja, veldig.
Kilder:
Anders H. Wien: Strategisk bruk av sosiale medier i din bedrift
David Grider: How to create a social media strategy
HiBu: Strategi om sosiale medier
Brittany Berger: 6 beginner tips creating solid social media marketing strategy
Hei Tove
SvarSlettLeste artikkelen din. Det var gøy å lese om dette faget igjen. For meg er svaret på spørsmålet som stilles i oppgaveteksten at en lager en strategi for å nå bedriftens overordnede mål.
En strategi sørger for at det er en sammenheng med de prioriteringer som gjøres i bedriftens overordnede planer.
En strategi er en plan av handlinger med hensikt og nå et spesifikt mål. Strategi handler mer om hva som skal gjøres enn om hvordan noe skal gjøres.
Det å arbeide strategisk med sosiale medier, betyr å bruke ulike sosialemedier som virkemiddel for å nå virksomhetens visjon og overordnede mål. Bedriften bør derfor i sin kommunikasjonsstrategi, sette seg spesifikke mål for hva man vil oppnå med sosialemedier.
Man kan da sener måle om man oppnådde sine mål og om det hadde en økonomisk gevinst. Det å satse på sosialemedier er en investering for bedriften i tid og penger. Ledelsen vil som regel ha «valuta for pengene». Derfor må denne satsningen være målbar i kroner og øre på sikt.
SlettVeldig bra sammendrag, Tone Lill. Jeg er nok mer enn sånn "Hvordan" person enn "Hva", så fokus havner ofte der for min del. Ned i grøten. Men du har jo helt rett.
Hei!
SvarSlettJeg er imponert over hvor oversiktlig og bra denne artikkelen er skrevet! :)
Du får frem budskapet på en måte som gjør at det er lett lese.
-Thor-
Hei Thor,
SlettTakk skal du ha, det var kjekt å høre.
Tove